Friday 15 March 2013

Suara yang didengar mayat

Assalamualaikum, mungkin para pembaca yang dirahmati Allah SWT sudah tahu bahawa yang akan ikut mayat adalah tiga hal iaitu;


  • Keluarga
  • Hartanya
  • Amalnya
TETAPI ada dua yang akan kembali dan SATU akan tinggal bersamanya iaitu AMALNYA.

    Ketika Roh meninggalkan jasad, terdengarlah suara dari langit memekik "Wahai fulan si fulan", apakah kau yang telah meninggalkan dunia , atau dunia yang meninggalkanmu. Apakah kau yang mengumpulkan harta kekayaan atau kekayaan yang telah mengumpulmu, apakah kau telah mengubur dunia, atau dunia telah menguburmu ketika mayat tergeletar akan dimandikan..Terdengar suara dari langit memekik" Wahai fulan si fulan"... mana badanmu dahulunya yang kuat, mengapa kini terkulai lemah mana lisanmu yang dahulunya fasih mengapa kau bersuara mana telingamu yang dahulunya mendengar mengapa kini tuli dari seribu bahasa mana sahabat sahabtmu yang dahulunya setia, mengapa kini ghaib"?

Ketika mayat siap dikafankan...suara dari langit terdengar memekik, "Wahai fulan anak si fulan berbahagialah apabila kau bersahabat dengan reda,celakalah apabila kau bersahabat dengan murka Allah wahai fulan anak si fulan ...Kini kau tengah berada dalam sebuah perjalanan nun jauh tanpa bekal kau telah keluar dari rumahmu dan tidak akan kembali selamanya kini kau tengah safar sebuah tujuan yang penuh pertanyaan" .

Ketika mayat diusung...Terdengar dari langit suara memekik ,"Wahai fulan anak si fulan...Berbahagialah apbila amalmu adalah kebajikan kebahagiaan apbila matamu di awali taubat, berbahagia apabila hdupmu penuh dengan taat" .

Ketika mayat disolatkan...Terdengar dari langit suara memekik, "Wahai fuln anak si fulan...Setiap pekerjaan yang kau lakukan kelak kau lihatm=nya di akhirat apabila baik maka kau akan melihatnya buruk" .

Ketika mayat dibaringkan di liang lahat...Terdengar suara memekik dari langit," Wahai fulan anak si fulan...Ap yang telah kau siapkan dari rumah mu yang luas di dunia untuk kehidupan yang penuh gelap gelita disini" .

"Wahai fulan anak si fulan....Dahulu kau tertawa, kini dalam perutku kau menangis. Dahulu kau bergembira, kini dalam perutku kau berduka. Dahulu kau bijak bertutur kata, kini dalam perutku kau bungkam seribu bahasa" .

Ketika semua manusia meninggalkan kau sendirian...Allah berkata kepadanya, "Wahai hambaku...Kini kau tinggal seorang diri tiada teman dan tidak kerabat di sebuah tempat kecil, sempit dan gelap ...Mereka pergi meninggalkanmu ...Seorang diri, padahal kerana mereka kau pernah melanggar perintah aku hari ini...Akan ku tunjukkan kasih sayang seorang ibu bapanya kepada anaknya" .

Kepada jiwa jiwa yang tenang Allah berfirman, "Wahai jiwa jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhainya. Masuklah ke dalam jamaah hamba hambaKu yang baik dan masuklah ke dalam JannahKu" .

Semoga kita memanfaatkan hidup ini .Sekian :)