Friday 8 February 2013

Detik detik kenabian

Bab 2 (akhir) 

    Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Rasulullah SAW pernah menyatakan, "mimpi yang benar merupakan 1/46 bahagian daripada (wahyu) kenabian." Di waktu Muhammad SAW menerima wahyu yang pertama, Muhammad SAW bagaikan orang yang sangat takut kembali ke rumahnya menemui Khadijah menjelang pagi. 

    Diceritakanlah pengalamannya kepada Khadijah. Maka Khadijah memeluk Muhammad dengan kasih sayang dan membelai sambil berkata, "Ya Abu Qasim, Allah melindungi kita, tenang dan mantapkan hati mu! Demi Allah nyawaku berada di tanganNya, aku berharap kamu akan menjadi nabi bagi umat ini! Allah sama sekali tidak akan mendustakanmu, kamu seorang yang menjaga baik hubungan silaturhmi, selalu berkata benar, sanggup menghadapi kesusahan, hormat kepada tetamu dan menolong orang orang yang berada di atas kebenaran." 

    Mendengar perkataan Khadijah yang lemah lembut itu, tenanglah hati Muhammad SAW. Ketika Muhammad SAW tertidur dan berselimut, Khadijah dihantui oleh fikiran yang sangat membingungkan. Tidak berapa lama kemudian, Khadijah pun pergi menemui Waraqah bin Naufal, seorang pendeta Nasrani yang terkenal sebagai seorang yang mahir tentang kitab kitab Nasrani. Diutarakan pengalaman yang dialami Muhammad SAW kepada Waraqah. Dengan wajah yang sangat terkejut, Waraqah berkata,"Quddus...Quddus...! Demi Tuhan yang menentukan hidup matiku, jika engkau percaya, Hai Khadijah...yang datang kepadanya itu adalah malaikat terbesar yang dahulu datang kepada Nabi Musa dan Isa! Dia Muhammad SAW adalah nabi bagi umat ini... Katakan kepadanya, hendaknya dia tetap tabah dan setia."

    Dengan gembira dan bergegas Khadijah pulang ke rumahnya untuk menemui Muhammad SAW. Beliau melihat Muhammad SAW sedang tidur dengan nyenyak. Tidak berapa lama kemudian, Muhammad SAW membuka matanya perlahan lahan dan Baginda mendengar ada yang mengatakan sesuatu di depannya.
Bunyi satu kalimah itu;


"Wahai orang yang berselimut, bangunlah lalu beri peringatan (kepada semua manusia) dan agungkanlah Allah, Tuhanmu, bersihkanlah pakaianmu dan jauhilah perbuatan dosa. Janganlah engkau memberi (dengan harapan) mendapat balasan lebih banyak. Hendaklah engkau tabah (sabar) dalam melaksanakan perintah Allah. Tuhanmu!" 

Surah Al Muddathir ayat 1-7

    ini merupakan wahyu yang difirmankan Allah SWT di dalam surah Al Muddathir ayat 1-7. Melihat Muhammad SAW tersedar, Khadijah menceritakan apa yang Waraqah sampaikan kepadanya mengenai Muhammad SAW. Direnung wajah Khadijah dengan penuh rasa kasih sayang dan berkata, "Khadijah, habislah sudah waktu untuk tidur dan beristirehat. Malaikat Jibrail menyuruhku memberi peringatan kepada semua manusia dan mengajak mereka supaya sembah sujud serta beribadah hanya kepada Allah SWT. Siapakah gerangan yang dapat ku ajak dan siapa pula yang akan menerima ajaranku?"

    Ketika itu, Khadijah menyatakan keimananya. Penyataan Khadijah sangat mengembirakan hati Muhammad SAW. Tenteramlah hati Baginda dan bertekad untuk menyampaikan amanah Allah SWT ini kepada seluruh umat manusia. Setelah wahyu pertama turun, bermulalah kehidupan Muhammad SAW. Khadijah dan pengikutnya diuji oleh Allah SWT. Segala gangguan, ejekan sehingga pemboikotan ekonomi yang dilancarkan oleh kaum musyrikin di Makkah terus berlanjutan.


    Tapi disebabkan keimanan dan kecintaan yang kuat terhadap Allah SWT dan rasulNya, Khadijah tetap setia di samping suaminya, membantu seta mendorong untuk terus maju dan tabah menghadapi segala ujian ini. Pemboikotan terhadap kaum Muslim oleh kaum Quraisy, menyebabkan Rasulullah SAW dan Khadijah diusir dari Makkah dan terpaksa tinggal di Syi'ib (dataran sempit di antara dua bukit) Kesetiaan pada agama Allah SWT dan rasulNya, Khadijah rela meninggalkan segala harta kekayaan, rumah dan kerabatnya demi untuk membantu dan menemani Rasulullah SAW selama 3 tahun di Syi'ib. Penderitaan demi penderitaan yang dialami Khadijah kerana pada waktu itu usianya sudah lanjut dan mengganggu tahap kesihatannya. 

    Pemboikotan ekonomi yang dirancang berjalan selama 3 tahun, tetapi atas bantuan Allah SWT pemboikotan itu terhenti kerana kertas bukti pemboikotan yang digantung di dalam kaabah telah dimakan anai anai, juga kerana beberapa orang Quraisy yang bersimpati dengan penderitaan orang orang islam mereka membatalkan pemboikotan tersebut. Mereka tidak berhasil mengajak kembali kaum Muslimin untuk kembali ke agama asal mereka wlalaupun dnegan cara pemboikotan ini. 

    Setelah enam bulan pemboikotan ekonomi itu, bapa saudara nabi iaitu Abu Talib yang selalu mendidik, menjaga serta melindungi nabi menemui ajalnya. Khadijah yang sakit oleh kerana umurnya dan penderitaan di Syi'ib, tidak mengizinkan beliau mengikut suaminya menyaksikan kewafatan Abu Talib. Tidak lama selepas kewafatan Abu Talib, Khadijah pula wafat dan tinggallah Nabi SAW sendirian meneruskan risalah yang diterima dari Allah SWT Rab AL-Jalil.